ترک عادت‌های قدیمی؛ شروع یک زندگی جدید

ایران بانو دات کام
ترک عادت‌های قدیمی؛ شروع یک زندگی جدید,
شما می‌توانید در جایی كه دیگران شكست می‌خورند، موفق شوید.می‌توانید عادت‌های تازه‌ای در خود ایجاد كنید و عادت‌های قدیمی‌ را در خود از بین ببرید. می‌توانید همین امروز زندگیتان را تغییر دهید. آیا می‌خواهید اعتیاد خود به موادمخدر را ترك كنید؟ آیا می‌خواهید وزنتان را پایین بیاورید؟ سیگار كشیدن را كنار بگذارید؟ اعتیاد به خوردن قهوه را؟ دعوا كردن و داد و بیداد با بچه‌هایتان را؟ آیا می‌خواهید در كار كمی‌ فعال‌تر باشید؟ چه عادتی را می‌خواهید وارد زندگیتان كرده یا از آن خارج كنید؟ اكثر مردم وقتی می‌خواهند عادت جدیدی در خود ایجاد كنند، فراموش می‌كنند كه این ۱۰ قدم را طی كنند. اگر حتی یكی از این مراحل نادیده گرفته شوند، ممكن است در كارتان موفق نشوید، اما اگر این مراحل را به‌طور كامل طی كنید، موفقیتتان تضمین خواهد شد. پس با برداشتن این ۱۰ قدم، واكنش‌های خود به زندگی و عادات خود را تغییر دهید.
۱) شناخت عادت:
در تشخیص عادت خود دقیق باشید. مثلاً اگر می‌خواهید وزنتان را پایین بیاورید، مشخص كنید كه در چه مدت و چه میزان از وزنتان را می‌خواهید كم كنید. تحقیقات خود را انجام دهید. مثلاً اگر می‌خواهید رژیم غذایی را امتحان كنید، باید ببینید از رژیم غذاییتان چه می‌خواهید. با برنامه درست این هدف محقق می‌شود. هیچ جادویی هم در كار نیست. همه چیز به خود شما بستگی دارد.
۲) میل به شروع یا شكستن آن عادت:
برای پیمودن این راه، شما نیاز به میل و رغبت فراوان دارید كه شما را به جلو هل بدهد و انگیزه لازم را برای شما فراهم كند. باید خودتان مشتاقانه بخواهید كه طریقه زندگی كنونی‌تان را تغییر دهید. این تنها راه ایجاد تغییر است. اگر از وضع كنونی زندگیتان راضی باشید، در تغییر دادن آن موفق نخواهید شد یا شاید هم‌چون دیگران به شما می‌گویند باید فلان عادتتان را تغییر دهید می‌خواهید دست به این كار بزنید اما این برای انگیزه دادن به شما اصلاً كافی نیست. باید از آنها بپرسید چرا؟ آیا خودتان تاثیرات عادتتان را انكار می‌كنید؟ به حرف كسانی كه دوستتان دارند گوش دهید و بگذارید كه حرفهایشان در شما اثر كند و میل به تغییر عاداتتان را در شما ایجاد كند. ببینید اگر این عادت جدید را در خود ایجاد نكنید چه چیزهایی را از دست می‌دهید یا اگر آن عادت قدیمی ‌را در خود از بین ببرید چه چیز به دست می‌آورید. برای موفق شدن، باید اول بدانید كه اصلاً برای چه می‌خواهید عادتتان را تغییر دهید. اگر برای موفق شدن برنامه‌ریزی كنید، حتماً موفق خواهید شد اما اگر در برنامه‌ریزی كردن شكست بخورید، در واقع برای شكست برنامه‌ریزی كرده‌اید.
۳) ببینید چرا انجامش می‌دهید (یا نمی‌دهید):
از وضعیت كنونی چه چیز نصیبتان می‌شود؟ ببینید كدام نیازهای شما را برآورده می‌كند؟ آیا این عادت به شما كمك می‌كند تا با موقعیت‌های مختلف كنار بیایید یا استرس و بی‌حالی را از زندگیتان رفع می‌كند؟ شما می‌توانید به طریقی مثبت و سالم هم استرس زندگیتان را كنترل كنید و با یك تغییر سالم، به خوشبختی واقعی برسید. آیا عادت شما واكنشی مشروط به اتفاقاتی است كه برای ایجاد لذت و خوشی آنی در لحظات ناراحتی و خستگی انجام می‌گیرد؟ می‌توانید روشتان را تغییر دهید و جایگزین‌های سالم‌تری برای آن عادت‌ها ایجاد كنید.
۴) پیام‌های مثبت را جایگزین پیام‌های منفی كنید:
همیشه به یاد داشته باشید آن لحظه‌ای كه یك عادت جدید را شروع كرده‌اید یا یك عادت قدیمی ‌را كنار گذاشته‌اید، تغییر كرده‌اید. اگر واقعاً باور داشته باشید كه تغییر كرده‌اید، تغییر خواهید كرد. هیچ وقت دوباره به عقب بر نگردید. شما برای زندگی نیاز به یك شعار تازه دارید، شعاری كه شما را متوجه كند كه «می‌توانید!» اگر باور نكنید كه می‌توانید، هیچ وقت نخواهید توانست. باور توانایی خود برای موفقیت، برای موفق شدنتان الزامی‌است!
۵) برنامه‌ای دقیق داشته باشید:
برای موفقیت برنامه‌ریزی كنید. برای موفق‌شدن شما نیاز به جزئیات دارید. برای شروع یك برنامه ورزشی، تصمیم بگیرید كه دقیقاً در چه روزها و چه ساعاتی می‌خواهید تمریناتتان را انجام دهید. آیا می‌خواهید با خرید تجهیزات لازم، تمریناتتان را در خانه دنبال كنید، یا می‌خواهید به باشگاه بروید. یك برنامه دقیق برای یك هفته خود تنظیم كنید. ببینید برای شروع اولین هفته زندگی جدیدتان به چه جزئیاتی نیاز دارید!
۶) مسوولیت قبول كنید:
اگر خودتان بخواهید می‌توانید همان آدمی‌ شوید كه همیشه می‌خواستید. این ده قدم موفقیت شما را تضمین خواهد كرد اما فقط این شما هستید كه می‌توانید ضمانت كنید كه این ده قدم را برمی‌دارید. كنترل همه امور دست شماست. چه نیاز باشد كه با چسباندن یك تكه كاغذ یادداشت روی یخچال یادتان بیفتد چه با زنگ زدن به دوستتان و یادآوری برنامه‌تان از طرف او، یا حتی نیاز به بستری‌شدن و درمان داشته باشید، انتخاب با شماست. این زندگی شماست. می‌توانید با خودتان قرارداد ببندید كه از همین امروز به طریقی متفاوت زندگی كنید.
۷) رفتارتان را تقویت كنید:
شروع یا كنارگذاشتن یك عادت چه نتایج و عواقبی را برایتان در پیش خواهد داشت؟ این قسمتی از شرطی‌سازی دوباره در واكنش سگ پاولو است. باید بتوانید سیستم پاداش خود را تغییر دهید. اگر شرط را موفق‌شدن خود بگذارید حتماً موفق خواهید شد. صبح كه از خواب بیدار می‌شوید برای كسب پول از خانه بیرون می‌روید، چه چیز باعث می‌شود كه صبح زود از خواب بیدار شده و از خانه بیرون بزنید؟ چون دوست ندارید برق خانه قطع شود و می‌خواهید كه سقف بالای سرتان و سوخت اتومبیلتان هم تامین باشد. برای شروع یا قطع یك عادت، باید همان سیستم شرطی/ پاداشی را برای خود ایجاد كنید.
علاوه بر بستن یك قرارداد با خودتان كه اگر برای حرف خودتان ارزش قائلید، باید آن را سفت و سخت بگیرید، نباید با خودتان خیلی بی‌رحم و سختگیر باشید. راحت اما محكم برخورد كنید. اگر در نتیجه عملتان پاداشی وجود داشته باشد، بیشتر روی انجام آن متمركز خواهید شد.
۸) جوابگویی و سیستم پشتیبانی:
هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست. برای خود مهلت تعیین كنید. باید برای خود یك پشتیبان هم انتخاب كنید تا نتایج كار خود را به او گزارش كنید. از تجارب كسانی كه راه شما را پیموده‌اند استفاده كنید. وقتی محیط اطرافتان آرام و ساكت است با خود راز و نیاز كنید. به تصمیم خود پایبند باشید. برای جلوگیری از شكست، برای كارتان برنامه‌ریزی كنید.
۹) برای مواقع ناامیدی كه احتمال دست‌كشیدن از كار در شما زیاد است، برنامه داشته باشید:
این یكی از اصلی‌ترین مولفه‌ها در شروع یا ترك یك عادت است. باید در قراردادی كه با خود بسته‌اید، متعهد باشید. لیستی از آیه‌های قرآن و جملات تشویق‌كننده دیگر تهیه كنید كه در این مواقع بخوانید. اگر فشار وارد بر شما برای دست‌كشیدن از قدمی ‌كه برداشته‌اید ادامه پیدا كرد، با كسی در مورد آن صحبت كنید. هیچ وقت خودتان را برای شكست توجیه نكنید. دوباره و دوباره این مطالب را بخوانید و فراموش نكنید كه «شما می‌توانید!»
۱۰) برای افسوس‌خوردن وقت بگذارید:
تغییر در عادت‌هایتان چه آنقدر برایتان خوب و عالی باشد كه چند دقیقه بیشتر به طول نینجامد و چه هرچند وقت یك‌بار روی آن كار كنید، باز هم نیاز به افسوس خوردن خواهید داشت. ۲۰ تا ۳۰ روز اول، روزهای بحرانی موفقیت شما خواهند بود. یكی از دلایل آن این است كه شما همین‌طور كه تغییر می‌كنید، افسوس می‌خورید. اگر آن عادتتان از نوع بسیار جدی باشد حتی ممكن است با گذشت یك سال هم باز غصه بخورید. برای هزینه‌هایی كه برای شما داشته است، برای آسیب‌هایی كه ممكن بوده به خودتان یا دیگران وارد كند و بر آنچه كه از دست می‌دهید افسوس بخورید. ممكن است از دیدگاه بقیه كاری عجیب باشد. اما بعد از تغییر در عادت‌هایتان، زمان‌هایی خواهد رسید كه دلتان برای عادت‌های قبلی تنگ می‌شود.
گاهی اوقات وقتی شكست می‌خورید به سراغ شما می‌آید و دلتان برای روزهایی تنگ می‌شود كه این شكست‌هایتان را گردن آن عادت قدیمی‌ می‌انداختید. اما باید بلند شوید و برای شكست ریسك كنید، این تنها راهی است كه می‌توانید موفق شوید. از همین امروز شروع كنید.

منبع : روزنامه تهران امروز

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه